کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی

کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی

مدت زمان مطالعه 7 دقیقه
هوش مصنوعی همه جنبه‌‌های زندگی انسان‌ها را تغییر داده است و در بخش‌های بسیاری نقش آفرینی کرده است. حوزه مدیریت منابع انسانی یکی از بخش‌هایی است که هوش مصنوعی می‌تواند نقش بسیاری ایفا کند. در این مقاله به صورت کامل به بررسی کاربردهای فناوری هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید

امروزه سازمان‌ها فناوری هوش مصنوعی را در بسیاری از بخش‌های داخلی سازمان خود گنجانده‌اند. تقریبا هر دپارتمان از سازمان شما می‌تواند با این فناوری متحول شود ما قبلا در نکست مایند با کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت زنجیره تامین و همچنین کاربرد این فناوری در مارکتینگ آشنا شده‌ایم. یکی از بخش‌هایی که بسیار اهمیت دارد و همیشه بحث‌ها و چالش‌های بسیاری به همراه خود داشته است حوزه مدیریت منابع انسانی است. در این مقاله به بررسی نقش فناوری هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی می‌پردازیم. با این مقاله تا انتها همراه باشید تا با آینده دنیای مدیریت منابع انسانی آشنا شوید.

مقدمه ای بر مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی یا Human Resource Management  یک کارکرد حیاتی در سازمان است که شامل استخدام، توسعه و مدیریت کارکنان است. هدف مدیریت منابع انسانی به حداکثر رساندن عملکرد کارکنان برای دستیابی به اهداف استراتژیک یک سازمان است.

به طور سنتی، فرآیندهای مدیریت منابع انسانی کاری فشرده و زمان‌بر بوده و اغلب بر مداخله‌های  دستی و تصمیمات ذهنی تکیه می‌کند. ظهور هوش مصنوعی مدیریت منابع انسانی را با خودکارسازی وظایف معمول، بهبود فرآیندهای تصمیم گیری و بهبود کارایی کلی متحول کرده است. هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی از فناوری‌هایی مانند ماشین لرنینگ ، پردازش زبان طبیعی  و تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کند تا نحوه مدیریت منابع انسانی سازمان‌ها را متحول کند.

حوزه مدیریت منابع انسانی بسیار گسترده است و این فناوری در بخش‌های مختلف آن کاربردهای متعددی دارد. در این مقاله به صورت مختصر به بررسی برخی از این کاربردها می‌پردازیم.

استخدام و جذب استعداد‌ها با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به طور قابل توجهی فرآیند جذب و بکارگیری نیروی انسانی مستعد را بهبود می‌بخشد. روش‌های سنتی استخدام اغلب شامل بررسی حجم زیادی از رزومه‌ها و انجام مصاحبه‌های متعدد است که هم بسیار زمان بر بوده و هم با اشتباهات انسانی همراه بوده است.

هوش مصنوعی با استفاده از پردازش زبان طبیعی می‌تواند رزومه‌‌های بسیار زیادی را در زمان کمی بررسی کند و با تجزیه و تحلیل آن‌ها به رتبه‌بندی و بررسی صلاحیت و تجربه آن‌ها بپردازد. علاوه بر این، چت‌بات‌های هوشمند می‌توانند تعاملات اولیه افراد را مدیریت کنند، به سؤالات رایج پاسخ دهند و مصاحبه‌ها را برنامه‌ریزی کنند، در نتیجه فرآیند استخدام را تا حد بسیاری ساده‌تر می‌کنند. این نه تنها باعث صرفه جویی در زمان می‌شود، بلکه می‌تواند به افزایش کیفیت ارزیابی‌ها و همچنین اطمینان از کسب نتیجه بهتر کمک کند.

آنبوردینگ کارکنان (Employee Onboarding) و تقویت یکپارچگی

هوش مصنوعی می‌تواند فرآیند آنبوردینگ کارکنان را با ارائه تجربیات شخصی‌سازی شده بهبود دهد. پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند بر اساس نقش، بخش و تجربه قبلی شخص، برنامه‌های سفارشی ایجاد کنند. این پلتفرم‌ها می توانند کارکنان جدید را از طریق ماژول های آموزشی و معرفی اعضای تیم راهنمایی کنند. با استفاده از هوش مصنوعی، سازمان‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که استخدام‌های جدید به طور روان و مؤثر ادغام می‌شوند و زمان لازم برای تبدیل شدن به یک عضو همسو با سازمان کاهش یابد.

 ارزیابی‌های عینی و داده‌محور

مدیریت عملکرد یکی دیگر از حوزه‌هایی است که هوش مصنوعی در آن کاربرد بسیار زیادی دارد. ارزیابی‌های سنتی عملکرد می‌تواند ذهنی باشد و تحت تأثیر سوگیری‌های شخصی باشد. سیستم‌های مدیریت عملکرد مبتنی بر هوش مصنوعی از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای ارائه ارزیابی‌های عینی و مستمر از عملکرد کارکنان استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها می‌توانند معیارهای مختلف عملکرد، مانند بهره‌وری، حضور و غیاب، و نرخ تکمیل پروژه را تجزیه و تحلیل کنند تا بینشی مناسب در مورد نقاط قوت و زمینه‌های بهبود کارکنان ارائه دهند. این رویکرد مبتنی بر داده، ارزیابی‌های دقیق تری را ارائه می‌کند و به شناسایی کارکنان خوب سازمان شما کمک می‌کند.

یادگیری و توسعه با برنامه‌های شخصی سازی شده

هوش مصنوعی با ارائه برنامه‌های آموزشی شخصی‌سازی‌شده متناسب با نیازهای فردی کارکنان، یادگیری و توسعه (L&D) را متحول می‌کند. پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند مهارت‌ها، الزامات شغلی و آرزوهای شغلی یک کارمند را تجزیه و تحلیل کنند تا دوره‌های آموزشی مرتبط و برنامه‌های توسعه‌ای مناسب را برای او پیشنهاد دهند. علاوه بر این، هوش مصنوعی می تواند تجربیات یادگیری تطبیقی ​​ایجاد کند که محتوا و سرعت را بر اساس پیشرفت یادگیرنده تنظیم می کند.

در واقع فناوری هوش مصنوعی نه تنها دوره‌های و برنامه های آموزشی را متناسب با شخص پیشنهاد می‌کند، بلکه نحوه آموزش و سرعت دوره‌ها را هم دقیقا با ویژگی‌های او تنظیم می‌کند تا بهترین نتیجه حاصل شود. دنیای امروز دیگر جایی برای رویه‌‌های سنتی آموزش و یادگیری ندارد. مگر این که بخواهید نتیجه بدی دریافت کنید.

افزایش رضایت شغلی با هوش مصنوعی

مشارکت و حفظ کارکنان برای موفقیت سازمانی حیاتی است و هوش مصنوعی  در این مورد می‌تواند بسیار کارگشا باشد. ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند بازخورد کارکنان، پاسخ‌های نظرسنجی و معیارهای تعامل را برای شناسایی روندها و مسائل احتمالی تجزیه و تحلیل کنند.

هوش مصنوعی و رضایت شغلی

سازمان ها پس از درک  عمیق عوامل مؤثر بر رضایت کارکنان می‌توانند اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای بهتر کردن شرایط محیط کار و رفع نگرانی‌ها انجام دهند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل احساسات مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند در لحظه بینش‌هایی در مورد شرایط روحی کارکنان ارائه کند و به تیم‌های منابع انسانی اجازه دهد تا به هر نشانه‌ای سریعا واکنش نشان دهند تا اتفاقات جدی‌تری در ادامه رخ ندهد. در واقع هوش مصنوعی نوش دارو را پس از مرگ سهراب نمی‌دهد.

برنامه‌ریزی و تحلیل کارکنان

برنامه‌ریزی نیروی کار برای حصول اطمینان از اینکه سازمان استعداد‌های مناسب برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود دارد، ضروری است. ابزارهای تجزیه و تحلیل نیروی کار مبتنی بر هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که داده‌های تاریخی، روند بازار و پیش‌بینی‌های تجاری را برای پیش‌بینی نیازهای استعدادهای آینده تجزیه و تحلیل کنند. این ابزارها همچنین می‌توانند شکاف‌های مهارتی را شناسایی کرده و استراتژی‌هایی را برای پاسخ‌گویی به آن‌ها پیشنهاد کنند. به عنوان مثال، استخدام، آموزش یا به کارگیری مجدد کارکنان موجود برخی از این تصمیمات راهبردی است که هوش مصنوعی در اخذ آن‌ها به شما کمک می‌کند. با استفاده از هوش مصنوعی برای برنامه‌ریزی نیروی کار، سازمان ها می‌توانند تصمیمات مبتنی بر داده اتخاذ کنند که با اهداف بلندمدت آنها هماهنگ باشد و مزیت رقابتی را تضمین کند.

 

حمایت از سلامت روانی و جسمی منابع انسانی

اهمیت سلامت روانی و جسمی نیروی انسانی بر هیچ شرکتی پوشیده نیست. پلتفرم‌های سلامتی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند توصیه‌های شخصی‌سازی شده را برای مدیریت استرس، تناسب اندام و تغذیه بر اساس ترجیحات فردی و داده‌های سلامتی ارائه دهند. علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند از طریق چت‌بات‌ها و دستیاران مجازی پشتیبانی در لحظه ارائه کند و منابع و راهنمایی‌هایی را برای کارمندانی که با مسائل مربوط به سلامت روان سروکار دارند، به آن‌ها بدهد. با اولویت دادن به رفاه کارکنان، سازمان‌ها می‌توانند بهره وری را افزایش داده و غیبت‌های کارکنان را کاهش دهند.

نظام جبران خدمات با هوش مصنوعی

یک نظام جبران خدمات منصفانه است که می‌تواند نیروی انسانی را در سازمان شما نگه دارد. بسیاری از سازمان‌ها در طراحی این نظام مشکل دارند. حالا هوش مصنوعی می‌تواند به سازمان شما در رفع این مشکل کمک کند. این ابزارها می‌توانند به شما اطمینان دهند که ساختارهای پرداختی شما عادلانه است با استانداردهای صنعت و به جذب و حفظ نیروی انسانی مستعدی که به دنبال آن هستید هموس است.

جانشین پروری

برای اطمینان از اینکه سازمان دارای آینده‌ای درخشان دارد، برنامه‌ریزی جانشین پروری یک عنصر ضروری است. هوش مصنوعی می‌تواند برنامه‌ریزی جانشین پروری را با تجزیه و تحلیل عملکرد کارکنان، پتانسیل و آرزوهای شغلی برای شناسایی نامزدهای نقش‌های مدیریتی افزایش دهد. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند بینش‌هایی در مورد مهارت‌ها و تجربیات مورد نیاز برای موقعیت‌های کلیدی ارائه دهند و برنامه‌های توسعه را برای آماده‌سازی جانشینان بالقوه پیشنهاد کنند. این رویکرد فعال به شما این اطمینان را می‌دهد که سازمان شما به خوبی برای انتقال مدیریتی آماده شده‌ و می تواند شرایط درخشان خود را در آینده هم ادامه دهد.

تجزیه و تحلیل و گزارش منابع انسانی

ابزارهای تجزیه و تحلیل و گزارش منابع انسانی مبتنی بر هوش مصنوعی، به سازمان‌ها این امکان را می‌دهند تا بینش عمیق‌تری در مورد نیروی کار و شیوه‌های منابع انسانی خود به دست آورند. این ابزارها می توانند معیارهای مختلف منابع انسانی مانند جابجایی کارکنان، اثربخشی استخدام و بازگشت سرمایه آموزشی را تجزیه و تحلیل کنند تا بینش عملی ارائه دهند.

با استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل منابع انسانی، سازمان‌ها می‌توانند روندها را شناسایی کنند، تصمیم گیری مبتنی بر داده داشته باشند و استراتژی های منابع انسانی خود را بهینه کنند. ابزارهای گزارش‌دهی مبتنی بر هوش مصنوعی همچنین تضمین می‌کنند که رهبران منابع انسانی به داده‌های درلحظه دسترسی دارند و تصمیم‌گیری بهتر و برنامه‌ریزی استراتژیک را بسیار ساده‌تر می‌کنند.

 آینده هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی

استفاده از فناوری هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی پتانسیل بسیار زیادی برای تغییر شیوه‌های مدیریت منابع انسانی و افزایش اثربخشی سازمانی ارائه می‌کند. از استخدام و پذیرش گرفته تا مدیریت عملکرد و مشارکت کارکنان، برنامه‌های هوش مصنوعی ابزارهای قدرتمندی را برای ساده‌سازی فرآیندها، بهبود تصمیم‌گیری و ایجاد یک محیط کاری فراگیرتر و حمایت‌کننده‌تر ارائه می‌کنند.

بر اساس آمار تا ژولای 2024، حدود 88 درصد از شرکت‌ها در سراسر جهان از فناوری هوش مصنوعی برای استخدام استفاده می‌کنند. شرکت‌های بزرگ جهانی نظیر آمازون، IBM، زیمنس و بسیاری از نام‌‌های تجاری هوش مصنوعی را در بخش منابع انسانی خود پیاده سازی کرده‌اند.

بدون شک اگر از هوش مصنوعی در سایر بخش‌های سازمان خود استفاده می‌کنید، باید از این فناوری در دپارتمان منابع انسانی و فعالیت‌های HR هم استفاده کنید. دنیا دنیای جنگ استعدادهاست و اگر شما نتوانید با تکیه بر روش‌‌های نوین استعدادهای مورد نیاز سازمان خود را جذب کنید و پیش خود نگهدارید، احتمالا رقیب شما به شما مجال نخواهد داد.

 

آخرین خبرها

زبان الکترونیکی مجهز به هوش مصنوعی غذاهای فاسد و مسموم را شناسایی می‌کند.

علی شریفی زارچی، رئیس کمیته علمی بین‌المللی المپیاد جهانی هوش مصنوعی شد.

سوءاستفاده از هوش مصنوعی برای تولید پورنوگرافی کودکان

نقاشی که به چشمان هوش مصنوعی می‌نگرد

هوش مصنوعی، ناجی میلیاردی خزانه‌داری آمریکا در مقابله با کلاهبرداری

ماشین هابرماس،هوش مصنوعی برای کاهش اختلافات شدید در جامعه

آشنایی با هوش مصنوعی
کاربردهای هوش مصنوعی

جدید‌ترین هوش مصنوعی‌ها

Read AI

Read AI

Hostinger AI

SoBrief

CAD with AI

designcap

photoroom

kapwing

Speechmatics

Prome

Lovo

Deep Dream Generator

artbreeder

Kaliber.ai

Dream.ai

Fotor

Wave.video

Soundraw

Pictory

ٍٍٍElai

Veed

VirtualSpeech

voicemaker

Infinite Album

Scalenut

DeepStory

Dora.run لوگو

dora.run

Hotshot

Simplified

Writecream

Anyword

Let’s Enhance

Poplar Studio

Timely

Semantic Scholar

Otter

Marlee

Supermeme.ai

Yarn

Frase

هوش مصنوعی Dream machine

Dream machine

CodeWP

هوش مصنوعی ایلان ماسک

Grok

تغییر چهره با هوش مصنوعی

Remaker

Flux

Adzooma

Powtoon

Lumen5

Iris.ai

Typeframes

klap logo

klap AI

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا می‌خواهید ۹ ابزار هوش مصنوعی برتر جهان را با هم یاد بگیرید؟

۴۱۵ دقیقه ویدئو آموزشی، تنها ۴۲۰ هزار تومان