شرکت OpenAI بهتازگی مجموعهای از قابلیتهای جدید جستجو را به مدل زبان بزرگ خود، چتجیپیتی، اضافه کرده است. این شرکت بهجای راهاندازی یک محصول جداگانه، تصمیم به ادغام این ویژگی در چتبات خود گرفت.
OpenAI با این اقدام به عرصهای وارد میشود که مدتهاست توسط گوگل، رقیب اصلی خود، تسخیر شده است. همچنین این شرکت در رقابت با مایکروسافت و موتور جستجوی بینگ این شرکت قرار میگیرد و در عین حال با خدمات نوظهوری همچون Perplexity که یک چتبات جستجو محور تحت حمایت جف بیزوس، بنیانگذار آمازون، و شرکت انویدیا است، به رقابت میپردازد.
OpenAI اعلام کرد که قابلیت جستجوی چتجیپیتی بهگونهای طراحی شده که با توجه به سوالات کاربران، به جستجوی وب پرداخته و پاسخهای سریع و بهموقعی را با لینک به منابع وب مرتبط ارائه میدهد. این شرکت در پست بلاگ خود عنوان کرد: «جستجوی چتجیپیتی از ارائهدهندگان جستجوی ثالث و همچنین محتوای ارائهشده بهطور مستقیم از سوی شرکای ما برای تأمین اطلاعات مورد نیاز کاربران استفاده میکند.»
در حال حاضر برای کاربران پولی، به زودی برای همه
مدل جستجوی جدید نسخهای بهینهشده از GPT-4o است که از روز پنجشنبه برای تمامی کاربران چتجیپیتی پلاس و تیم قابل دسترسی خواهد بود. مشتریان شرکتی و آموزشی نیز بهزودی به این ویژگی دسترسی خواهند یافت و این قابلیت در ماههای آینده به کاربران رایگان ارائه میشود.
OpenAI در سال جاری قراردادهای محتوایی با چندین ناشر معتبر از جمله کانده ناست، مجله تایم، فایننشال تایمز، مالک بیزنس اینسایدر (Axel Springer)، لومان فرانسه و رسانه پریسا در اسپانیا امضا کرده است. این شرکت همچنین بهطور گستردهای با صنعت خبر همکاری کرده و بازخوردهای شرکای خود را در زمینه قابلیت جستجو جمعآوری کرده است. هر وبسایت یا ناشر میتواند انتخاب کند که در جستجوی چتجیپیتی نمایش داده شود.
در ماه جولای، OpenAI بهطور انتخابی SearchGPT، یک پروتوتایپ موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی با دسترسی به اطلاعات بهروز از اینترنت، را معرفی کرد. در اوایل ماه اکتبر، این شرکت ۶.۶ میلیارد دلار از سرمایهگذاران تأمین مالی کرد که میتواند ارزش آن را به ۱۵۷ میلیارد دلار برساند و موقعیت آن را بهعنوان یکی از ارزشمندترین شرکتهای خصوصی در جهان تثبیت کند.
این تحولات نشاندهنده پیشرفتهای مستمر OpenAI در عرصه هوش مصنوعی و جستجوی اینترنتی است و به نظر میرسد که این شرکت به دنبال تحولی بزرگ در نحوه دسترسی به اطلاعات برای کاربران است.