شرکت AMD رقیب Nvidia می‌شود؟

شرکت AMD از چیپ جدید هوش مصنوعی به نام Instinct MI325X رونمایی کرد که به رقابت با پردازنده‌های انویدیا می‌پردازد. این چیپ تا پایان ۲۰۲۴ تولید خواهد شد و ممکن است فشار قیمتی بر انویدیا وارد کند.

شرکت Advanced Micro Devices (AMD) روز پنج‌شنبه از یک چیپ جدید هوش مصنوعی رونمایی کرد که به‌طور مستقیم به رقابت با پردازنده‌های گرافیکی مراکز داده انویدیا، معروف به GPUها، پرداخته است.

برای آشنایی با انواع سخت افزار هوش مصنوعی اینجا کلیک کنید.

چیپ جدید به نام Instinct MI325X پیش از پایان سال ۲۰۲۴ به تولید خواهد رسید. این خبر در جریان یک رویداد معرفی محصول جدید اعلام شد. اگر چیپ‌های هوش مصنوعی AMD توسط توسعه‌دهندگان و غول‌های رایانش ابری به‌عنوان جایگزینی نزدیک برای محصولات انویدیا دیده شوند، ممکن است فشار قیمتی بر انویدیا که در سال گذشته حدود ۷۵ درصد حاشیه سود خالص داشته است، وارد شود.

هوش مصنوعی پیشرفته‌ای مانند ChatGPT از شرکت OpenAI نیاز به مراکز داده بزرگ و پر از GPU دارد تا پردازش‌های لازم را انجام دهد. این امر موجب افزایش تقاضا برای تولید چیپ‌های هوش مصنوعی از سوی شرکت‌های بیشتری شده است.

در سال‌های اخیر، انویدیا بیشترین سهم بازار GPU مراکز داده را به خود اختصاص داده، در حالی که AMD به‌طور تاریخی در مقام دوم قرار دارد. اکنون AMD در تلاش است تا بخشی از بازار رقیب خود در سیلیکون‌ولی را تصاحب کند، بازاری که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۸ به ارزشی معادل ۵۰۰ میلیارد دلار برسد.

لیزا سو، مدیر عامل AMD، در این رویداد گفت: «تقاضای هوش مصنوعی به‌واقع به‌طور چشمگیری افزایش یافته و فراتر از انتظارات بوده است. واضح است که نرخ سرمایه‌گذاری در همه جا در حال افزایش است.»

AMD در این رویداد مشتریان بزرگ جدیدی برای GPUهای Instinct خود اعلام نکرد، اما پیش‌تر اعلام کرده بود که Meta و Microsoft از GPUهای هوش مصنوعی این شرکت خریداری می‌کنند و OpenAI نیز از آن‌ها برای برخی برنامه‌ها استفاده می‌کند. همچنین AMD قیمت Instinct MI325X را که معمولاً به‌عنوان بخشی از یک سرور کامل فروخته می‌شود، اعلام نکرد.

با رونمایی از MI325X، AMD برنامه‌ریزی محصولات خود را تسریع می‌کند تا چیپ‌های جدید را به‌صورت سالانه به بازار عرضه کند و به‌طور بهتری با انویدیا رقابت کند و از رونق چیپ‌های هوش مصنوعی بهره‌برداری کند. این چیپ جدید جانشین MI300X است که اواخر سال گذشته به بازار عرضه شد. AMD اعلام کرد که چیپ ۲۰۲۵ آن به نام MI350 و چیپ ۲۰۲۶ آن به نام MI400 خواهد بود.

رونمایی از MI325X، این چیپ را در رقابت با چیپ‌های جدید Blackwell انویدیا قرار می‌دهد که این شرکت اعلام کرده است در اوایل سال آینده به‌صورت گسترده عرضه خواهد شد.

موفقیت در رونمایی از جدیدترین GPU مرکز داده AMD می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران را جلب کند که به دنبال شرکت‌های بیشتری هستند که از رونق هوش مصنوعی بهره‌مند شوند. در حال حاضر، سهام AMD در سال ۲۰۲۴ تنها ۲۰ درصد افزایش یافته است، در حالی که سهام انویدیا بیش از ۱۷۵ درصد افزایش یافته است. اکثر برآوردهای صنعتی نشان می‌دهد که انویدیا بیش از ۹۰ درصد بازار چیپ‌های هوش مصنوعی مراکز داده را در اختیار دارد.

سهام AMD روز پنج‌شنبه ۴ درصد کاهش یافت، در حالی که سهام انویدیا حدود ۱ درصد افزایش داشت.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های AMD در تصاحب سهم بازار این است که چیپ‌های رقیب از زبان برنامه‌نویسی خاص خود به نام CUDA استفاده می‌کنند که به استانداردی در میان توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی تبدیل شده است. این موضوع در واقع توسعه‌دهندگان را به اکوسیستم انویدیا قفل می‌کند.

در پاسخ به این چالش، AMD این هفته اعلام کرد که در حال بهبود نرم‌افزار رقیب خود به نام ROCm است تا توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی بتوانند به راحتی بیشتر مدل‌های هوش مصنوعی خود را به چیپ‌های AMD که آن‌ها را تسریع‌دهنده می‌نامد، منتقل کنند.

AMD این تسریع‌دهنده‌های هوش مصنوعی را به‌عنوان رقیبی قوی برای موارد استفاده‌ای که مدل‌های هوش مصنوعی در حال تولید محتوا یا پیش‌بینی هستند، معرفی کرده است، نه زمانی که یک مدل هوش مصنوعی در حال پردازش ترابایت داده برای بهبود است. این موضوع تا حدی به حافظه پیشرفته‌ای که AMD در چیپ خود استفاده می‌کند مربوط می‌شود، که به گفته این شرکت، امکان خدمت‌رسانی به مدل هوش مصنوعی Llama شرکت Meta را سریع‌تر از برخی چیپ‌های انویدیا فراهم می‌کند.

سو گفت: «آنچه می‌بینید این است که پلتفرم MI325 عملکرد استنتاجی تا ۴۰ درصد بیشتر از H200 بر روی Llama 3.1 ارائه می‌دهد.»

رقابت با اینتل

در حالی که تسریع‌دهنده‌های هوش مصنوعی و GPUها به بخش‌های بسیار مورد توجه صنعت نیمه‌هادی تبدیل شده‌اند، کسب‌وکار اصلی AMD پردازنده‌های مرکزی، یا CPUها است که در قلب تقریباً هر سرور در جهان قرار دارند.

فروش‌های مرکز داده AMD در سه‌ماهه ژوئن سال جاری بیش از دو برابر در سال گذشته به ۲.۸ میلیارد دلار رسید، با این حال تنها حدود ۱ میلیارد دلار از این مبلغ مربوط به چیپ‌های هوش مصنوعی است. AMD در جولای اعلام کرد که ۳۴ درصد از کل هزینه‌های صرف شده برای CPUهای مراکز داده را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که هنوز کمتر از اینتل است که همچنان در بازار با خط تولید Xeon خود در راس قرار دارد. AMD در تلاش است تا با معرفی یک خط جدید از CPUها به نام EPYC 5th Gen، این وضعیت را تغییر دهد.

این چیپ‌ها در چندین پیکربندی مختلف از یک چیپ ۸ هسته‌ای کم‌هزینه و کم‌مصرف به قیمت ۵۲۷ دلار تا پردازنده‌های ۱۹۲ هسته‌ای با توان ۵۰۰ وات که برای ابررایانه‌ها طراحی شده‌اند و قیمت آن‌ها ۱۴,۸۱۳ دلار به ازای هر چیپ است، عرضه می‌شوند.

AMD اعلام کرد که CPUهای جدید به‌ویژه برای تأمین داده به بارهای کاری هوش مصنوعی مناسب هستند. تقریباً تمام GPUها به یک CPU در همان سیستم نیاز دارند تا رایانه راه‌اندازی شود.

سو گفت: «هوش مصنوعی امروز واقعاً به قابلیت CPU مربوط می‌شود، و شما این را در تجزیه و تحلیل داده‌ها و بسیاری از این نوع برنامه‌ها می‌بینید.»

جدیدترین خبرها

زبان الکترونیکی مجهز به هوش مصنوعی غذاهای فاسد و مسموم را شناسایی می‌کند.

علی شریفی زارچی، رئیس کمیته علمی بین‌المللی المپیاد جهانی هوش مصنوعی شد.

سوءاستفاده از هوش مصنوعی برای تولید پورنوگرافی کودکان

نقاشی که به چشمان هوش مصنوعی می‌نگرد

هوش مصنوعی، ناجی میلیاردی خزانه‌داری آمریکا در مقابله با کلاهبرداری

ماشین هابرماس،هوش مصنوعی برای کاهش اختلافات شدید در جامعه

جدیدترین مقالات
کاربردهای هوش مصنوعی

جدید‌ترین هوش مصنوعی‌ها

Read AI

Read AI

Hostinger AI

SoBrief

CAD with AI

designcap

photoroom

kapwing

Speechmatics

Prome

Lovo

Deep Dream Generator

artbreeder

Kaliber.ai

Dream.ai

Fotor

Wave.video

Soundraw

Pictory

ٍٍٍElai

Veed

VirtualSpeech

voicemaker

Infinite Album

Scalenut

DeepStory

Dora.run لوگو

dora.run

Hotshot

Simplified

Writecream

Anyword

Let’s Enhance

Poplar Studio

Timely

Semantic Scholar

Otter

Marlee

Supermeme.ai

Yarn

Frase

هوش مصنوعی Dream machine

Dream machine

CodeWP

هوش مصنوعی ایلان ماسک

Grok

تغییر چهره با هوش مصنوعی

Remaker

Flux

Adzooma

Powtoon

Lumen5

Iris.ai

Typeframes

klap logo

klap AI