استارتاپ Remspace

استارتاپ REMspace وارد خواب بشر شد: ملاقات دو فرد در خواب به حقیقت پیوست

استارتاپ Remspace مستقر در کالیفرنیا مدعی شده است که توانسته است برای اولین بار ارتباط بین انسانی در خواب را میان دو شخص برقرار کند. در این آزمایش دو شخص توانستند در حالی که در رویای شفاف قرار گرفته‌بودند، پیغامی را رد و بدل نمایند.

فیلم Inception اثر کریستوفر نولان روایت گروهی از افراد را می‌کند که به فناوری‌ای دست پیدا کرده‌اند که به وسیله آن می‌توانند وارد خواب افراد شوند. در این شاهکار سینمایی هر دو شخص که به خواب فرو می‌رفتند، در یک جهان یکسان حضور داشتند. این موضوع حالا در حال تبدیل شدن به واقعیت است. استارتاپ REMspace برای اولین بار موفق به ایجاد ارتباط بین دو شخص در خواب شده است.

تسلط بشر بر دنیای رویاها

بشر در طی تاریخ توانست بر خشکی، دریا، آسمان و …تسلط پیدا کند. اما دنیای خواب وسرزمین رویاها جایی بود که خارج از کنترل آدمی متصور می‌شود. با این وجود حالا برای اولین بار استارتاپ REMspace موفق شده است بر خواب انسان‌ها کنترل پیدا کند. این کنترل نه یک کنترل فردی، بلکه ایجاد یک ارتباط هوشیارانه بین دو شخص در خواب بوده است.

رویای شفاف، پلی میان دو خواب

استارتاپ REMspace از رویای شفاف یا Lucid Dream برای برقراری ارتباط میان این دو نفر بهره گرفته است. رویای شفاف همان حالتی است که در خواب متوجه می‌شویم که در حال دیدن رویا هستیم. در این حالت دو شخص که در خواب بودند توانستند برای اولین بار پیغامی را به یک دیگر منتقل کنند. این ارتباط می‌تواند یکی از شگفت‌انگیز‌ترین دستاورد‌‌های بشر تا به امروز باشد.

ملاقات دو انسان در خواب

شرکت کنندگان در این آزمایش هر دو  از رویاپردازان باتجربه و شفاف بودند، به این معنی که آنها این مهارت را تقویت کرده بودند که بدانند در حالی که هنوز در خواب هستند رویا می بینند. رویای شفاف در مرحله REM (حرکت سریع چشم) خواب رخ می‌دهد، دوره ای که مغز فعال ترین و رویاها واضح هستند.

ارتباط پیام در خواب به چه طریق انجام شد؟

هنوز جزئیات دقیق این آزمایش به صورت دقیق منتشر نشده است. REMspace گزارش دقیقی را نیز منتشر نکرده است با این وجودد مدعی شده‌اند که از طریق «دستگاهی» توانسته‌اند امواج مغزی را در طول آزمایش ردیابی کنند. این تجهیزات طراحی شده به صورت کلی شامل سرور، دستگاه اصلی، وای‌فای و حسگر‌ها بوده است.

دو شرکت‌کننده در مطالعه در خانه‌های جداگانه‌ای می‌خوابیدند در حالی که امواج مغزی آن‌ها از راه دور توسط دستگاهی که داده‌ها را به سرور ارسال می‌کرد، ردیابی می‌شد. هنگامی که سرور تشخیص داد که یکی از شرکت‌کنندگان رویای روشنی دیده است، یک کلمه تصادفی از زبان خاص تولید کرد و آن را از طریق هدفون به او منتقل کرد. سپس شرکت کننده این کلمه را در خواب خود تکرار کرد و آن پاسخ ضبط و در سرور ذخیره شد. هشت دقیقه بعد، شرکت‌کننده دوم رویای روشنی را دید. سرور پیام ذخیره شده را از اولین شرکت کننده به او مخابره کرد که او پس از بیدار شدن تکرار کرد.

REMspace توانست این آزمایش را با یک جفت دیگر از شرکت کنندگان تکرار کند. اما قبل از اینکه شرکت بتواند به طور قطعی بگوید که آنها به ارتباطات رویایی دست یافته اند، این مطالعه نیاز به بررسی دقیق دارد.

چرا این موضوع اهمیت دارد؟

فراتر از بحث‌های هیجانی، این پدیده می‌تواند گام مهمی در تحقیقات خواب باشد و می‌تواند کاربردهای بسیاری در حوزه آموزش، مهارت و سلامت روان داشته باشد. با این وجود این آزمایش تنها یک گام بسیار کوچک در این حوزه است که در صورت به واقعیت پیوستن می‌تواند پاردایم جدیدی برای زندگی بشر خلق کند. تصور کنید در رویایتان می‌توانید با دوستانتان در هر جایی از جهان ملاقات کنید،‌می‌توانید در کلاس‌های درس شرکت کنید و هزاران اتفاق عجیب. اما همه این‌ها نیاز به بررسی‌های بیشتر این آزمایش دارد.

آشنایی با استارتاپ REMspace

REMspace یک استارتاپ مستقر در کالیفرنیا است که توسط مایکل رادوگا (Michael Raduga) با هدف مطالعات خواب راه‌اندازی شده است. رادوگا پیش از این نیز تلاش‌های بسیار خطرناکی در این زمینه انجام داد بود. او در سال گذشتته تلاش کرد برای کنترل رویاهای خودش، تراشه‌ای در مغز خود بکارد. او که هیج مهارتی در جراحی و پزشکی نداشت، به صورت شخصی الکترودی را در سر خود قرار داد. اما پس از ۵ هفته، این تراشه از سر وی برداشته شد.

 

 

 

جدیدترین خبرها

زبان الکترونیکی مجهز به هوش مصنوعی غذاهای فاسد و مسموم را شناسایی می‌کند.

علی شریفی زارچی، رئیس کمیته علمی بین‌المللی المپیاد جهانی هوش مصنوعی شد.

سوءاستفاده از هوش مصنوعی برای تولید پورنوگرافی کودکان

نقاشی که به چشمان هوش مصنوعی می‌نگرد

هوش مصنوعی، ناجی میلیاردی خزانه‌داری آمریکا در مقابله با کلاهبرداری

ماشین هابرماس،هوش مصنوعی برای کاهش اختلافات شدید در جامعه

جدیدترین مقالات
کاربردهای هوش مصنوعی

جدید‌ترین هوش مصنوعی‌ها

Read AI

Read AI

Hostinger AI

SoBrief

CAD with AI

designcap

photoroom

kapwing

Speechmatics

Prome

Lovo

Deep Dream Generator

artbreeder

Kaliber.ai

Dream.ai

Fotor

Wave.video

Soundraw

Pictory

ٍٍٍElai

Veed

VirtualSpeech

voicemaker

Infinite Album

Scalenut

DeepStory

Dora.run لوگو

dora.run

Hotshot

Simplified

Writecream

Anyword

Let’s Enhance

Poplar Studio

Timely

Semantic Scholar

Otter

Marlee

Supermeme.ai

Yarn

Frase

هوش مصنوعی Dream machine

Dream machine

CodeWP

هوش مصنوعی ایلان ماسک

Grok

تغییر چهره با هوش مصنوعی

Remaker

Flux

Adzooma

Powtoon

Lumen5

Iris.ai

Typeframes

klap logo

klap AI