استارتاپ Kairos Power، برای گوگل رآکتور هسته‌ای خواهد ساخت.

گوگل در یک توافق تاریخی با استارتاپ Kairos Power، به تأمین نیروی هوش مصنوعی خود از رآکتورهای هسته‌ای کوچک پرداخته و از ساخت هفت رآکتور با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات انرژی حمایت می‌کند. این همکاری به دنبال نیاز به منابع جدید برق برای تأمین انرژی مراکز داده و تسریع فناوری‌های نوآورانه هسته‌ای است که می‌تواند به تغییرات عمده‌ای در منظر انرژی کمک کند.

گوگل در یک توافق تاریخی اعلام کرد که از انرژی تولید شده توسط رآکتورهای هسته‌ای کوچک برای تأمین نیروی مورد نیاز تلاش‌های خود در زمینه هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد.

بر اساس این توافق که روز دوشنبه با استارتاپ Kairos Power اعلام شد، این غول فناوری مستقر در کالیفرنیا، ساخت هفت رآکتور هسته‌ای کوچک با ظرفیت تولید ۵۰۰ مگاوات انرژی را پشتیبانی خواهد کرد. اولین رآکتور تا سال ۲۰۳۰ به بهره‌برداری خواهد رسید و رآکتورهای دیگر در سال‌های آینده به آن ملحق خواهند شد.

Michael Terrell، مدیر ارشد انرژی و اقلیم گوگل، در یک پست وبلاگی گفت: «شبکه انرژی به منابع جدیدی از برق نیاز دارد تا از فناوری‌های هوش مصنوعی که موجب پیشرفت‌های علمی عمده، بهبود خدمات برای کسب‌وکارها و مشتریان و افزایش رقابت‌پذیری ملی و رشد اقتصادی می‌شود، حمایت کند.» وی افزود: «این توافق به تسریع فناوری جدیدی کمک می‌کند که نیازهای انرژی را به صورت پاک و قابل اعتماد تأمین کرده و پتانسیل کامل هوش مصنوعی را برای همه آزاد می‌کند.»

شرکت‌های فناوری بزرگی مانند گوگل، Microsoft و Amazon با جستجوی منابع برق جدید برای تأمین انرژی مراکز داده‌ای که پشتوانه رونق هوش مصنوعی هستند، توجه بیشتری به انرژی هسته‌ای نشان داده‌اند. ماه گذشته، مایکروسافت قراردادی با شرکت Constellation Energy برای بازسازی یک رآکتور هسته‌ای غیر فعال در Three Mile Island، پنسیلوانیا امضا کرد که به مدت ۲۰ سال انرژی مورد نیاز این شرکت را تأمین خواهد کرد.

آمازون نیز اوایل امسال توافقی با شرکت Talen Energy در هیوستون برای خرید یک مرکز داده به مساحت ۱۲۰۰ آکر (۴۸۶ هکتار) در پنسیلوانیا امضا کرد که انرژی مورد نیاز خود را از یک نیروگاه هسته‌ای نزدیک تأمین می‌کند.

طبق گزارشات، مراکز داده حدود ۳ درصد از برق جهان را مصرف می‌کنند و این میزان انتظار می‌رود در سال‌های آینده به طور چشمگیری افزایش یابد، زیرا هوش مصنوعی به توسعه خود ادامه می‌دهد.

رآکتورهای کوچک مدولار به عنوان یک گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر و زمان‌بر کمتر نسبت به رآکتورهای هسته‌ای بزرگ تجاری مورد توجه قرار گرفته‌اند. با این حال، این فناوری هنوز در مراحل ابتدایی خود است و تنها سه رآکتور از این نوع در سراسر جهان در حال بهره‌برداری هستند: در روسیه، چین و هند.

Mike Laufer، مدیرعامل Kairos Power، گفت که این همکاری به شرکت اجازه می‌دهد تا «سریعاً به سمت یادگیری و پیشرفت حرکت کند.» وی افزود: «با حضور در مرحله توسعه، گوگل تنها یک مشتری نیست. آن‌ها یک شریک هستند که به شدت رویکرد نوآورانه ما و پتانسیل آن را درک می‌کنند.»

شرکت Kairos Power در سال ۲۰۱۶ با حمایت وزارت انرژی ایالات متحده تأسیس شد. این شرکت مستقر در کالیفرنیا مأموریت خود را تسریع توسعه «فناوری هسته‌ای نوآورانه‌ای که می‌تواند منظر انرژی ایالات متحده و به طور کلی در سطح جهانی را متحول کند» تعریف کرده است.

جدیدترین خبرها

زبان الکترونیکی مجهز به هوش مصنوعی غذاهای فاسد و مسموم را شناسایی می‌کند.

علی شریفی زارچی، رئیس کمیته علمی بین‌المللی المپیاد جهانی هوش مصنوعی شد.

سوءاستفاده از هوش مصنوعی برای تولید پورنوگرافی کودکان

نقاشی که به چشمان هوش مصنوعی می‌نگرد

هوش مصنوعی، ناجی میلیاردی خزانه‌داری آمریکا در مقابله با کلاهبرداری

ماشین هابرماس،هوش مصنوعی برای کاهش اختلافات شدید در جامعه

جدیدترین مقالات
کاربردهای هوش مصنوعی

جدید‌ترین هوش مصنوعی‌ها

Read AI

Read AI

Hostinger AI

SoBrief

CAD with AI

designcap

photoroom

kapwing

Speechmatics

Prome

Lovo

Deep Dream Generator

artbreeder

Kaliber.ai

Dream.ai

Fotor

Wave.video

Soundraw

Pictory

ٍٍٍElai

Veed

VirtualSpeech

voicemaker

Infinite Album

Scalenut

DeepStory

Dora.run لوگو

dora.run

Hotshot

Simplified

Writecream

Anyword

Let’s Enhance

Poplar Studio

Timely

Semantic Scholar

Otter

Marlee

Supermeme.ai

Yarn

Frase

هوش مصنوعی Dream machine

Dream machine

CodeWP

هوش مصنوعی ایلان ماسک

Grok

تغییر چهره با هوش مصنوعی

Remaker

Flux

Adzooma

Powtoon

Lumen5

Iris.ai

Typeframes

klap logo

klap AI