اولین کلاس درس بدون معلم بریتانیا که با استفاده از هوش مصنوعی تدریس میشود، در ماه سپتامبر در کالج دیوید گیم لندن افتتاح خواهد شد. این کلاس که برای 20 دانشآموز GCSE یا گواهی عمومی آموزش ثانوی طراحی شده، به جای معلمان انسانی از پلتفرمهای هوش مصنوعی و هدستهای واقعیت مجازی استفاده میکند تا آموزش به شکلی دقیق و شخصیسازی شده ارائه شود.
این پلتفرمهای هوش مصنوعی قادرند نقاط قوت و ضعف دانشآموزان را شناسایی کرده و برنامههای درسی را برای هر فرد بهصورت منحصربهفرد تنظیم کنند. مباحث قویتر به پایان ترم منتقل میشوند تا مرور شوند، در حالی که موضوعات ضعیفتر بلافاصله مورد توجه قرار میگیرند. این نوع آموزش، به گفته جان دالتون، مدیر مشترک کالج، دقت و ارزیابی مداومی را ارائه میدهد که دستیابی به آن برای معلمان انسانی دشوار است.
دانشآموزان برای شرکت در این دوره باید سالانه حدود 27,000 پوند بپردازند. یکی از این دانشآموزان میگوید که هوش مصنوعی میتواند بهطور دقیق نقاط ضعف او را شناسایی کرده و در بهبود آنها کمک کند، در حالی که یک معلم ممکن است به دلیل تعداد زیاد دانشآموزان قادر به انجام این کار نباشد.
با این حال، دانشآموزان در این کلاسها به حال خود رها نمیشوند. سه مربی آموزشی در کلاس حضور دارند تا رفتار دانشآموزان را نظارت کرده و در صورت نیاز به آنها کمک کنند. این مربیان همچنین موضوعاتی را که هوش مصنوعی در حال حاضر قادر به تدریس آنها نیست، مانند هنر و آموزش جنسی، تدریس خواهند کرد.
الکساندر وانسیتارت، یک معلم سابق که به عنوان مربی آموزشی به کالج پیوسته، از پتانسیل این فناوری برای تغییر زندگی جوانان ابراز هیجان کرده است. او باور دارد که این روش میتواند زندگی دانشآموزان را بهطور مثبتی متحول کند.
اما استفاده از هوش مصنوعی به جای معلمان انسانی با انتقادات نیز روبرو شده است. کریس مکگاورن، مدیر بازنشسته مدرسه و مشاور سابق دولت، معتقد است که هرچند هوش مصنوعی میتواند در کلاسها مفید باشد، این نوع استفاده از آن بسیار افراطی است و ممکن است فرآیند یادگیری را غیربشری و بیروح کند.
در حال حاضر، هوش مصنوعی به شکل گستردهتری در مدارس بریتانیا برای کمک به تدریس و برنامهریزی درسی استفاده میشود. به تازگی، دولت یک پروژه جدید را برای کمک به معلمان در استفاده دقیقتر از هوش مصنوعی راهاندازی کرده است. این پروژه شامل بانک اطلاعاتی از برنامههای درسی است که به هوش مصنوعی کمک میکند تا به معلمان در ارزیابی تکالیف و برنامهریزی کلاسها یاری رساند.
در حالی که بسیاری معتقدند هوش مصنوعی میتواند یک دستیار مؤثر برای معلمان باشد، اما در کالج دیوید گیم، این فناوری کنترل کاملی را به دست گرفته و نقش اصلی را در آموزش ایفا میکند. این رویکرد جدید ممکن است راه را برای آیندهای متفاوت در سیستم آموزشی باز کند.