تقریباً دو سوم از کودکان از طریق شبکه‌های اجتماعی درباره هوش مصنوعی می‌آموزند

بر اساس گزارشی جدید، حدود دو سوم از جوانان از طریق شبکه‌های اجتماعی در حال یادگیری درباره هوش مصنوعی هستند. این گزارش نشان می‌دهد که بیشتر کودکان و نوجوانان خواستار آموزش بیشتر در این زمینه در مدارس هستند، در حالی که اکثریت والدین و معلمان اطلاعات کمی در مورد این فناوری دارند. همچنین، برنامه‌های جدیدی برای کاهش شکاف آگاهی در مورد هوش مصنوعی در مدارس معرفی شده است تا معلمان و دانش‌آموزان بتوانند از این فناوری به‌طور ایمن و اخلاقی استفاده کنند.

بر اساس گزارشی جدید، حدود دو سوم از جوانان (63 درصد) از طریق شبکه‌های اجتماعی در حال یادگیری درباره هوش مصنوعی هستند.

گزارش جدیدی که توسط برنامه ایمنی آنلاین Barnardos منتشر شده، به نام «کشف هوش مصنوعی با کودکان و نوجوانان»، نشان می‌دهد که بیش از 500 کودک و نوجوان از مقاطع مختلف تحصیلی (دبستان و دبیرستان) از طریق گروه‌های تمرکز و نظرسنجی‌ها به بررسی این موضوع پرداخته‌اند. همچنین 101 والدین و 63 معلم نیز در این مطالعه مشارکت داشته‌اند.

این گزارش بخشی از برنامه ایمنی آنلاین Barnardos است که هدف آن آگاه‌سازی کودکان، والدین و معلمان است. از سال 2019، این برنامه با همکاری Google.org، به بیش از 90 هزار کودک در 800 مدرسه کمک کرده است. امسال، موضوع هوش مصنوعی به دلیل افزایش صحبت‌ها و دغدغه‌های کودکان و نوجوانان در مورد این تکنولوژی در زندگی‌شان انتخاب شده است.

این مطالعه همچنین نشان داده که بیش از نیمی از کودکان و نوجوانان (54 درصد) می‌خواهند بیشتر درباره هوش مصنوعی در مدرسه یاد بگیرند. در حالی که 82 درصد اعلام کردند که والدین یا معلمانشان درباره هوش مصنوعی «چیزی نمی‌دانند» یا «اطلاعات کمی دارند»، 87 درصد از والدین اعتقاد دارند که آموزش هوش مصنوعی برای کودکان اکنون «مهم» یا «خیلی مهم» است.

یکی دیگر از نکات مهم گزارش این است که معلمان از نظر آگاهی درباره هوش مصنوعی در خطر عقب‌ماندگی هستند؛ چرا که 95 درصد از معلمان اعلام کرده‌اند که هیچ‌گونه آموزشی در این زمینه ندیده‌اند.

نظرات کودکان و نگرانی‌ها درباره هوش مصنوعی

نیام مک‌لافلین، مسئول برنامه ایمنی آنلاین Barnardos، گفت: «کودکان و نوجوانان به ما می‌گویند که جنبه‌هایی از هوش مصنوعی برایشان مفید، سرگرم‌کننده است و می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا دنیای خود را بهتر درک کنند. اما در عین حال نگرانی‌هایی هم دارند که هوش مصنوعی ممکن است برای دستکاری یا نقض حریم خصوصی آن‌ها استفاده شود.»

وی افزود: «با اینکه فواید هوش مصنوعی برای کودکان به رسمیت شناخته شده، باید نگرانی‌ها و خطرات آن را هم در نظر بگیریم. این گزارش نشان می‌دهد که کودکان، نوجوانان، والدین و معلمان در مورد هوش مصنوعی ابهامات زیادی دارند.»

اقدامات جدید برای کاهش بی‌سوادی در زمینه هوش مصنوعی

در یک اقدام جداگانه، گوگل ایرلند دو طرح جدید برای مقابله با شکاف آگاهی در زمینه هوش مصنوعی در ایرلند معرفی کرده است.

تجربه هوش مصنوعی که توسط بنیاد Raspberry Pi و گوگل دیپ‌مایند مشترکاً توسعه یافته، به معلمان منابع رایگان کلاس درس و آموزش‌های حرفه‌ای می‌دهد تا بتوانند به دانش‌آموزان در مورد هوش مصنوعی و تأثیر آن بر دنیای امروز آموزش دهند. این طرح در ایرلند با همکاری بنیاد Raspberry Pi و موسسه Kinia، با کمک یک کمک‌هزینه 360 هزار یورویی از Google.org در حال اجرا است.

آموزش سواد هوش مصنوعی در کلاس نیز طرحی است که توسط مرکز Adapt هدایت می‌شود و هدف آن کمک به معلمان دبیرستانی برای ارتقاء سواد هوش مصنوعی‌شان است تا بتوانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا از ابزارهای هوش مصنوعی به‌صورت ایمن و اخلاقی استفاده کنند. این برنامه شامل کارگاه‌ها و منابع آنلاین است که با همکاری معلمان طراحی شده تا به نیازهای آن‌ها پاسخ دهد.

منبع

جدیدترین خبرها

زبان الکترونیکی مجهز به هوش مصنوعی غذاهای فاسد و مسموم را شناسایی می‌کند.

علی شریفی زارچی، رئیس کمیته علمی بین‌المللی المپیاد جهانی هوش مصنوعی شد.

سوءاستفاده از هوش مصنوعی برای تولید پورنوگرافی کودکان

نقاشی که به چشمان هوش مصنوعی می‌نگرد

هوش مصنوعی، ناجی میلیاردی خزانه‌داری آمریکا در مقابله با کلاهبرداری

ماشین هابرماس،هوش مصنوعی برای کاهش اختلافات شدید در جامعه

جدیدترین مقالات
کاربردهای هوش مصنوعی

جدید‌ترین هوش مصنوعی‌ها

Read AI

Read AI

Hostinger AI

SoBrief

CAD with AI

designcap

photoroom

kapwing

Speechmatics

Prome

Lovo

Deep Dream Generator

artbreeder

Kaliber.ai

Dream.ai

Fotor

Wave.video

Soundraw

Pictory

ٍٍٍElai

Veed

VirtualSpeech

voicemaker

Infinite Album

Scalenut

DeepStory

Dora.run لوگو

dora.run

Hotshot

Simplified

Writecream

Anyword

Let’s Enhance

Poplar Studio

Timely

Semantic Scholar

Otter

Marlee

Supermeme.ai

Yarn

Frase

هوش مصنوعی Dream machine

Dream machine

CodeWP

هوش مصنوعی ایلان ماسک

Grok

تغییر چهره با هوش مصنوعی

Remaker

Flux

Adzooma

Powtoon

Lumen5

Iris.ai

Typeframes

klap logo

klap AI