قرار داد مایکروسافت با نیروگاه تری مایلز آیلند

قرار داد مایکروسافت با نیروگاه هسته‌ای برای تامین برق هوش مصنوعی

مایکروسافت برای تأمین تقاضای فزاینده هوش مصنوعی، به انرژی هسته‌ای روی آورده و با همکاری Constellation Energy، نیروگاه تری مایل آیلند را بازگشایی می‌کند. سایر غول‌های فناوری مانند آمازون و اوراکل نیز برای تأمین برق مراکز داده خود به انرژی هسته‌ای و رآکتورهای کوچک مدولار (SMR) متوسل شده‌اند.

مایکروسافت به نیروگاه هسته‌ای Three Mile Island فرصت دوباره‌ای برای تولید برق داده است. این نیروگاه که پیش‌تر به‌دلیل حادثه جزئی هسته‌ای در سال ۱۹۷۹ شناخته می‌شد، اکنون با دیدگاهی متفاوت نگریسته می‌شود. انرژی هسته‌ای به‌عنوان منبعی پاک تلقی می‌شود زیرا گازهای گلخانه‌ای منتشر نمی‌کند. تقاضا برای این نوع انرژی از سوی غول‌های فناوری مانند مایکروسافت، گوگل، متا پلتفرمز و آمازون وب سرویسز که نیازمند تأمین برق مراکز داده خود هستند، افزایش یافته است.

برق مورد نیاز برای هوش مصنوعی به‌قدری بالاست که شرکت تحقیقاتی International Data Corporation پیش‌بینی می‌کند مصرف مراکز داده بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ دو برابر شده و تا آن زمان به ۸۵۷ تراوات ساعت برسد. بنابراین، تقاضا برای انرژی هسته‌ای در حال افزایش است و روند نزولی پیشین را معکوس کرده است.

از سال ۲۰۱۳ تاکنون، ۱۲ نیروگاه هسته‌ای در ایالات متحده تعطیل شده‌اند، اما اخیراً بازگشایی آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است. شرکت Constellation Energy، مالک تری مایل آیلند، با مایکروسافت توافق کرده است تا یکی از رآکتورهای غیرفعال خود را که تحت تأثیر حادثه قبلی قرار نگرفته بود، مجدداً راه‌اندازی کند. Constellation قصد دارد ۱.۶ میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کند و مایکروسافت متعهد شده است برق تولیدی را به مدت ۲۰ سال خریداری کند.

این توافق پس از مجموعه‌ای از قراردادهای دیگر حاصل شده است. مایکروسافت با شرکت Ontario Power Generation در کانادا قرارداد امضا کرده و همچنین با Helion، استارتاپ فعال در حوزه همجوشی هسته‌ای، همکاری می‌کند.

آمازون نیز در حال توسعه تأمین برق خود است. در ماه مارس، این شرکت ۶۵۰ میلیون دلار برای مراکز داده‌ای پرداخت کرد که از نیروگاه هسته‌ای ساسکوهنا با ظرفیت ۲.۵ گیگاوات در پنسیلوانیا تغذیه می‌شوند. در همین حال، شرکت Equinix، اپراتور مراکز داده، بر روی رآکتورهای کوچک مدولار (SMR) سرمایه‌گذاری می‌کند. اوایل امسال، این شرکت نامه‌ای از نیت برای خرید برق از Oklo، استارتاپی کالیفرنیایی در حوزه همجوشی هسته‌ای که توسط سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، حمایت می‌شود، امضا کرد. این شرکا جزئیات محل ساخت نیروگاه‌ها را فاش نکرده‌اند، اما اعلام کرده‌اند که SMRها قادر به تولید تا ۱۵ مگاوات برق بوده و بیش از یک دهه بدون نیاز به سوخت‌گیری مجدد عمل خواهند کرد. فناوری SMR به‌عنوان مرز جدیدی در این صنعت مطرح است. اوراکل نیز برنامه دارد یک مجموعه مرکز داده با سه SMR بسازد، اما زمان و مکان آن هنوز اعلام نشده است.
منبع

جدیدترین خبرها

زبان الکترونیکی مجهز به هوش مصنوعی غذاهای فاسد و مسموم را شناسایی می‌کند.

علی شریفی زارچی، رئیس کمیته علمی بین‌المللی المپیاد جهانی هوش مصنوعی شد.

سوءاستفاده از هوش مصنوعی برای تولید پورنوگرافی کودکان

نقاشی که به چشمان هوش مصنوعی می‌نگرد

هوش مصنوعی، ناجی میلیاردی خزانه‌داری آمریکا در مقابله با کلاهبرداری

ماشین هابرماس،هوش مصنوعی برای کاهش اختلافات شدید در جامعه

جدیدترین مقالات
کاربردهای هوش مصنوعی

جدید‌ترین هوش مصنوعی‌ها

Read AI

Read AI

Hostinger AI

SoBrief

CAD with AI

designcap

photoroom

kapwing

Speechmatics

Prome

Lovo

Deep Dream Generator

artbreeder

Kaliber.ai

Dream.ai

Fotor

Wave.video

Soundraw

Pictory

ٍٍٍElai

Veed

VirtualSpeech

voicemaker

Infinite Album

Scalenut

DeepStory

Dora.run لوگو

dora.run

Hotshot

Simplified

Writecream

Anyword

Let’s Enhance

Poplar Studio

Timely

Semantic Scholar

Otter

Marlee

Supermeme.ai

Yarn

Frase

هوش مصنوعی Dream machine

Dream machine

CodeWP

هوش مصنوعی ایلان ماسک

Grok

تغییر چهره با هوش مصنوعی

Remaker

Flux

Adzooma

Powtoon

Lumen5

Iris.ai

Typeframes

klap logo

klap AI