هوش مصنوعی امروزه کاربردهای بسیار عجیبی پیدا کرده است. شاید یکی از جذابترین آن برای ما ایرانیها ترانههای ساخته شده توسط خوانندگان محبوب توسط هایده بود. یا همچنین ویدئوهایی تقلبی و ساختگیای از افراد. شاید در گذشته افراد با استفاده از نرمافزارهایی تخصصی ادیت فیلم و صدا میتوانستند چنین کارهایی بکنند، اما هوش مصنوعی این قدرت را داد که بسیاری از افراد بدون هیچگونه دانشی محتواهایی با صدا و تصویر افراد بسازند. این چالش دیپ فیک در دنیای امروز است.
دیپ فیک یا Deep Fake چیست؟
دیپ فیک یا Deepfake به تکنیگی گفته میشود که با استفاده از هوش مصنوعی، به ویژه یادگیری عمیق (Deep Learning)، تصاویر و ویدئوهایی که بسیار شبیه واقعیت ساخته میسازد. با این تکنیک شما میتوانید ویدئویی بسازید که بازیگر محبوبتان مثلا صحبت خاصی را میکند که هرگز به زبان نیاورده است یا مثلا با هوش مصنوعی ویدئوی بانمکی میسازید که یک شخص معروف جای شخص دیگری قرار میگیرد.
اما واقعیت این است که دیپ فیک یا جعل عمیق یک تهدید بزرگ است. با وجود این که هنوز تکنولوژی هوش مصنوعی در ابتدای راه است و هنوز ابزارها چندان قوی و حرفهای (نسبت به ابزارهایی که در آینده خواهیم دید) نیستند، اما بازهم دیگ فیک ها دردسرهای بسیاری ایجاد کردهاند. متاسفانه در سالهای اخیر سو استفادههای بسیاری از فناوری هوش مصنوعی و جعل عمیق شده است. همین موضوع سبب شده است که بسیاری از شرکتهای بزرگ به دنبال راهکاری برای مقابله با این موضوع باشند.
یوتیوب برای مقابله با سو استفاده از هوش مصنوعی دست به کار میشود.
در ماه ژون یوتیوب تغییراتی در سیاستهای خود اعلام کرد که این به افراد اجازه میدهد، اگر ویدئویی با استفاده از دیپ فیک از چهره و صدای آنها ساخته شد است، درخواست دهند تا گوگل آن را حذف کند. این اقدام در جهت تقویت حریم خصوصی و ایجاد شفافیت در مدیریت محتوا بر روی پلتفرم یوتیوب انجام شده است.
یوتیوب میگوید که ارسال درخواست حذف به معنای حذف قطعی محتوا نیست و این شرکت با توجه به معیارهای مختلفی مانند شناسایی شخصیت، وضعیت فرد و … درخواستهای حذف را بررسی میکند. علاوه بر این، به آپلود کنندگان 48 ساعت زمان میدهد تا به شکایتها پاسخ دهند، در غیر این صورت، درخواستها تحت بازبینی قرار میگیرند.
هرچند یوتیوب هشدار میدهد که حذف محتوا به معنای حذف کامل ویدیو و حذف اطلاعات شخصی نیست، بلکه ممکن است اطلاعات شخصی مانند نام و اطلاعات مربوط به چهرهها از عنوان، توضیحات و برچسبهای ویدیو حذف شود.
این تغییرات نشان میدهند که یوتیوب در پاسخ به نگرانیهای مرتبط با استفاده از هوش مصنوعی در محتواها، بهبودهایی ایجاد کرده است که به کاربران اجازه میدهد حقوق حریم خصوصی خود را بهتر دفاع کنند و از ابزارهای جدید در مدیریت محتوا استفاده کنند.
این اقدام یوتیوب را میتوان گامی از سوی شرگتهای بزرگ برای مقابله با تهدیدات هوش مصنوعی در نظر گرفت. بدون شک این اتفاق در آینده شرایط ویژهای به خود میگیرد.
چالشهای هوش منصوعی و یوتیوب
سوال مهم این است که آیا یوتیوب تصمیم درستی گرفته است؟ یا باید سختگیری بیشتری از خود نشان دهد؟ مسئله بزرگ این است که هنوز سیاستگذاری مناسبی در جهان در مورد موضوعات اساسی در مورد بسیاری از فناوریها علی الخصوص هوش مصنوعی شکل نگرفته است.
مثلا تصور کنید شما یک سلبریتی هستید و شخصی یک ویدئو دیپ فیک از شما تهیه میکند و در ویدئو هم مینویسد که این ویدئو ساختگی است. آیا یوتیوب باید این ویدئو را حذف کند؟ در واقع در حال حاضر یوتیوب به دنبال حذف ویدئوهایی است که جنبه انتشار اطلاعات دروغ و یا کلاهبرداری را داشته باشد. طبیعی است که دیپ فیک ها امروزه به عنوان یک سرگرمی بسیار محبوب هستند. آیا باید همه ویدئوها را برداشت؟ اینها همه سوالاتی است که یوتیوب برای تصمیم گیری باید به آنها فکر کند. احتمالاً راه بسیاری تا رسیدن به پاسخ درست در پیش داریم